EDITORIAL ""The Origin of PVPWatch"

One of the reasons PVP Watch was formed was to provide a source of information independent
of the local print and TV media. There were / are concerns that not all issues are fully and fairly
reported. Stories written by the Daily Breeze (DB) political reporter, Nick Green, often appear
to be dictated by special interest groups and individuals. Most, if not all, editorials about RPV
and Peninsula issues such as the recent RPV storm drain User Fee favor tax and spend policies
while avoiding full disclosure of all the facts. The local public TV media that now includes RPV
City-operated Channel 33 has been used to present one-sided discussions of many of these
issues.

There is obviously a counter argument that says these complaints are just sour grapes.
Newspapers are free to present editorial opinions and endorse candidates, propositions, etc. but
these opinions are theoretically not to be presented as front-page factual reports. The Daily
Breeze (DB) provides a range of political editorials on State and National issues and the Palos
Verdes Peninsula News (PN) reporting is fairly well balanced .....but the editorials always
support more spending on special interest “wants” with little concern for higher priority “needs,”
or for the taxpayer.

Therefore, with important RPV city council, PVPUSD school board and school bond, and State
proposition elections on 8 November, the following discussion is presented in an effort to let the
reader decide for himself / herself if reports provided by the local media are fair and balanced.

(1) The DB and PN supported the RPV User Fee without disclosing that the support group
calling itself “Taxpayers for Storm Drain Repairs” was actually funded by two
councilmen and fronted by a third in an effort to scare the voters into passing this
measure. The TAX subsequently passed by less than 1% of the total vote. At the same
time Nick Green of the DB did his best to undermine PVP Watch’s effort to inform the
voters using almost the same script used by Councilman Stern. It should come as no
surprise that none of the newspaper hierarchy lives on the Peninsula, much less in
RPV, and will not pay the storm drain User Fee.

(2) For several years the Renewal and Renaissance Coalition has worked, with little or no
public disclosure (in reality, "none"), in support of Councilmen Stern & Long and Mayor
Clark and the appointment of committee and commission members. Only PVP Watch has
a web-site and e-mail distribution open to everyone including those identified in this
editorial.

(3) The media has consistently supported the Portuguese Bend Nature Preserve (this is not
"open space' as often reported) without doing an analysis of both the short-term and
long-term costs Vs alternative uses of those funds. Do you recall anything being said
recently about the fact that the $220,000 donated by Rolling Hills to RPV was actually
credited to the Palos Verdes Peninsula Land Conservancy (PVPLC) pledge of
$4,000,000? If credited to RPV’s pledge of $1,000,000 it would have freed up the
$220,000 for other uses such as girls* softball fields. It should come as no surprise that
about half of the PVPLC Board do not live in RPV and will not pay for the long-term
maintenance of the "preserve."




It is interesting that the PN did a pro and con feature written by guest writers. It was
probably the only time that the concerns were fully expressed. It was also the last time
this format was used on any issue. Apparently this approach is too fair and balanced.

(4) RPV engaged in a long and expensive legal battle with Mark Abrams over his use of an
antenna for amateur and commercial purposes. The issue has many facets but
Councilman Stern was given extensive TV time to explain why it was prudent to spend
hundreds of thousands of dollars to pursue victory at the United States Supreme Court.
Mayor Clark continued to exceed his RPV-taxpayer-funded travel budget by showing up
in Washington to witness this event and to document his participation. What they and the
press did not report was that this case was only about the right of an individual to sue a
government entity for damages because said individual had prevailed in court regarding a
conditional use-permit. There were no monetary damages included in this case in which
the District Court had ruled in Abrams' favor. The court said he had this right because
denial of the permit was “an_act of spite by the community”. If he had won at the
Supreme Court he would have then had to initiate another lawsuit for damages that no
one would want him to win. But, remember, this is the same Supreme Court that decided
that it is OK for a government entity to take private property for a “better use” (i.e., to
generate more tax revenue). Also, remember, there is a similar lawsuit pending in RPV
that should concern you because we are currently spending over $1,000,000 a year on
litigation.

(5) While the press supports the spending of money on “wants” and increasing taxes for
“needs,” they may or may not be privy to the personal attacks made by Councilmen Stern
and Long against those who oppose them including a candidate for Mayor Clark’s &
Peter Gardiner’s Council seats. Those that oppose them have been labeled guislings (a
Nazi term), fifth-columnists, demagogues, and anarchists, and with being "un-
democratic” in messages that are circulated in their private e-mails. Unlike PVP Watch,
they choose not to have public access to a web-site but the press says nothing about this
tactic. Most recently Mr. Long labeled libertarians as anarchists and likely to oppose the
PVPUSD bond measures (R & S). The public berating of Terranea (Long Point) and
Trump National representatives at the October 4™ council meeting is an example of the
confrontational and belligerent style of some members of the RPV city council, but you
will not see that discussed in the DB.

(6) The media continues to fawn over RPV’s Palos Verdes Interpretive Center (PVIC)
without commenting on the fact that when the cost went from $3,500,000 to $6,000,000
plus an annual operating budget of $300,000 that those additional monies could have
been spent on infrastructure, public safety and even youth recreational needs. Do you
recall anything being said about the cost of RPV’s Channel 33 or the fact that a
government entity now owns a media outlet or that it was championed by Councilman
Gardiner because his son was interested in broadcasting? Do you recall Councilman
Gardiner championing the needs of other youth such as girl’s softball fields?

(7) Do you recall reading any of the following items in the local papers?

e Councilman Stern was the attorney for the PVPLC and is a leading advocate having
made the Portuguese Bend Nature Preserve (PBNP) a priority higher than storm
drains and youth facilities.

e Barbara Dye, PVPLC spokesperson, serves on a number of RPV commissions and
committees. Her role as executive director of the PVPLC (a paying job) puts her



clearly in a "conflict of interest' position. Along with Jim Knight and Barbara
Sattler, she has had a major influence on most of the council decisions about planning
and budgets. The most vocal proponents of the PBNP are people like Bill Ailor,
PVPLC President, who does not even live in RPV and does not have to pay the bills.
The long term financial, liability and legal effects of the PBNP are yet to be revealed.

e Mayor Clark’s wife was Chair of the Finance Advisory Committee when decisions
were made on the PBNP and the storm drain User Fee. It is clear that this puts the
mayor_in a tenuous and questionable ethics position. His "honor™ made no
mention of his wife's role, nor of any need to recuse himself when the council
discussed and voted on such matters.

e The appointment of various RPV commissions and committees is done by the city
council and not surprisingly most are supporters of the incumbents and appear to
be nominated by the Renewal and Renaissance Coalition. At the same time two of the
most effective Traffic Committee members, Jim Jones and Barry Hildebrand, were
not reappointed because they opposed the policies of this council.

There are many more examples of what appears to be a media bias although it takes different
forms at each of the two local papers. The message here is basically to be inquisitive about what
is printed and televised during this election season. Your comments are of course welcome.

The Editorial Staff



